
Rohani Abdul Karim (tiga dari kanan)
menunjukkan risalah produk kek lapis ketika melawat Program Pameran
Suaian Perniagaan di Kuching, Sarawak, kelmarin.
KUCHING 3 April - Kerajaan merangka pelbagai strategi dan program
bagi mencapai matlamat dan sasaran penyenaraian 30 peratus produk
bumiputera di pasar raya besar milik usahawan tempatan mahupun asing
dalam tempoh tiga tahun lagi.
Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan,
Datuk Rohani Abdul Karim berkata, pada masa ini peratusan penyenaraian
produk bumiputera di premis berkenaan berada pada paras yang rendah
iaitu 10.64 peratus.
Bagaimanapun, katanya, kerajaan yakin usaha tersebut akan berjaya
jika kerjasama erat di antara kementerian dan pengurusan pasar raya
besar dapat dilaksanakan dengan baik.
"Saya amat mengharapkan produk-produk terutamanya daripada Perusahaan
Kecil dan Sederhana (PKS) yang ada pada hari ini akan diterima dan
disenarai tetap di semua rangkaian premis-premis pasar raya besar
tempatan mahupun asing.
"Sokongan padu pasar raya Carefour, Giant, Tesco dan Jusco dalam
membantu meningkatkan peratusan penyenaraian produk bumiputera merupakan
gerbang kepada kemajuan PKS dan seterusnya kepada pencapaian matlamat
kementerian," katanya pada sidang media selepas Program Pameran Suaian
Perniagaan di sini, kelmarin.
Hadir sama Setiausaha Persekutuan negeri, Datuk Md. Yahaya Basimin;
Pengarah Bahagian Pembangunan Perniagaan Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Che Halim Ab. Rahman dan Pengarah
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Wan Ahmad
Uzir Wan Sulaiman.
Mengenai program itu pula, Rohani memberitahu ia adalah satu usaha
kementerian untuk membantu pengusaha PKS mendapat peluang pemasaran
produk ke rangkaian peruncitan di seluruh negara.
Katanya, beliau yakin dengan penerimaan produk PKS dalam rangkaian
peruncitan akan memberi pengiktirafan kepada produk berkenaan sekali gus
mempunyai kekuatan jenama setanding dengan produk terkenal.
Sehubungan itu, beliau mengingatkan pengusaha PKS supaya sentiasa
meningkatkan kualiti serta membuat penambahbaikan produk ke arah
mencapai mutu serta nilai komersial yang lebih tinggi dan berdaya saing.
"Pengusaha PKS perlu mengamalkan amalan perniagaan yang baik supaya mendapat kepercayaan tinggi daripada pasar raya besar.
"Begitu juga di pihak pasar raya besar, perlulah bekerjasama membantu
kementerian untuk mempromosikan produk PKS ke satu tahap yang lebih
tinggi lagi," katanya.
No comments:
Post a Comment