Thursday, 3 May 2012

Rich Malaysians grow wealth aggressively

KUALA LUMPUR: A study covering nine Asian markets described rich Malaysians as ambitious and aggressive in growing their wealth, with 75% aiming to be worth about US$4mil (RM12mil) within the next 10 years.

The Future Priority 2012 Report, the second series survey conducted by Standard Chartered Bank and Scorpio Partnership, captured the sentiment of over 2,700 wealthy Asians.

Malaysians remain confident in growing their wealth after Indonesia (98%), India (88%), China (78%) and Thailand (also 78%).

Affluent Malaysians’ top choices of investment are gold, high interest savings, unit trusts and real estate. — TIEW SIEW CHUEN
Tiew Siew Chuen, Country Head of Consumer Banking at Standard Chartered Bank Malaysia Bhd, said affluent Malaysians needed an annual return of 15% to achieve their wealth target, compared to an average of 12% for Asia.

She said Asians were very confident of their wealth goal, based on the expected resilient economy going forward. She added that the region was seen as an excellent wealth creation opportunity platform.
“Affluent Malaysians’ top choices of investment are gold, high interest savings, unit trusts and real estate,” Tiew said at a media briefing here yesterday.

She said that in wealth creation, it was important to consider not just investments but also the use of credit.
The survey showed 42% of affluent Malaysians were smart wealth builders who make use of credit to enhance their investment returns.

Tiew added: “Borrowing is no longer seen as a liability to one’s wealth. Used carefully, it is a wealth management tool.”

She said, after the Thais, there was a strong desire among Malaysians to be financially independent when saving for retirement.

Tiew said affluent Malaysians agreed with those in South Korea and Indonesia that a house was a good long-term asset, compared to Thailand and India who consider it to be reflective of who they are. — Bernama

Kerajaan pantau kadar inflasi


 
MukHriz Tun Mahathir memotong riben merasmikan pembukaan Kopitiam Killiney cawangan Carrefour di Subang Jaya, semalam sambil diperhatikan pemilik Killiney Kopitiam, Kamarul Rizal (kiri). 
 
SUBANG JAYA 2 Mei - Kerajaan akan memantau dan menilai kadar inflasi berikutan kebimbangan peningkatan harga barangan selepas gaji minimum kebangsaan dilaksanakan.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, pengenalan gaji minimum seharusnya meningkatkan kuasa beli pengguna tetapi ia boleh dikawal dengan pemantauan kesan-kesan lain seperti inflasi.

"Kerajaan mahu membantu golongan yang mempunyai pendapatan boleh guna yang terhad menjalani kehidupan yang lebih baik dan selesa.

"Seharusnya semua pihak akan mendapat manfaat terutama bagi industri berkaitan kepenggunaan namun kami tetap akan menilai serta memantau kesan-kesan inflasi sekiranya harga barangan naik," katanya semasa sidang akhbar selepas dialog bersama usahawan dan pelancaran Kopitiam Killiney di sini hari ini.

Menyentuh mengenai kemungkinan ramai usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) gulung tikar selepas gaji minimum kebangsaan dilaksanakan, Mukhriz berkata, tempoh tangguh (grace period) yang diberikan selama enam bulan selepas ia digazetkan memberi peluang untuk semua majikan bersedia.

Malah katanya, kerajaan juga bersedia untuk membantu dengan memberi latihan-latihan bersesuaian supaya pekerja-pekerja tersebut mampu meningkatkan produktiviti seiring dengan kadar gaji baru yang mereka terima.

"Walaupun dasar ini nampak seperti memenangkan pekerja namun jika dilihat dari sudut yang lebih luas, kita perlu melakukannya. Jika kita biarkan pasaran yang menentukannya, sampai bila-bila pun mereka tidak pernah bersedia," ujar beliau lagi.

Monday, 23 April 2012

Rezeki jus mengkudu


Wan Salamah Zakaria (kanan) menunjukkan produk kesihatan yang diperbuat daripada mengkudu.



KOTA BHARU 17 April - Kecewa dengan tindakan sebuah syarikat yang mungkir janji untuk membeli daun dan buah mengkudu yang diusahakannya, Wan Salamah Zakaria, 59, dari Kampung Lancang, Ketereh dekat sini, nekad memproses sendiri bahan tersebut untuk dijadikan minuman kesihatan.

Berkat kesabaran dan kesungguhannya, Wan Salamah, ibu tunggal kepada sembilan orang anak, akhirnya mampu mengeluarkan jus mengkudu menggunakan jenama De Salama sejak lima tahun lalu.

Pemilik syarikat SM Positif Enterprise yang berpangkalan di Jalan Padang Tembak, Pengkalan Chepa itu memberitahu, pada awalnya syarikat hanya mampu menghasilkan 200 botol jus mengkudu untuk kegunaan pesakit kencing manis dan darah tinggi sekitar kawasan kampungnya.

Bagaimanapun berdasarkan sambutan menggalakkan penduduk, pihaknya telah meningkatkan pengeluaran dan sehingga kini mampu menghasilkan kira-kira 5,000 botol jus berkenaan sebulan bergantung kepada tempahan yang diterima.

"Saya mendapati kesihatan pesakit yang meminum jus berkenaan semakin bertambah baik dan keadaan itu mendorong saya untuk meningkatkan pengeluaran produk," katanya ketika ditemui di sini, semalam

Pengusaha francais perlu pelbagaikan bidang

KUALA LUMPUR 22 April - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menggesa semua pengusaha francais baharu tidak terlalu menumpukan bidang perniagaan berasaskan makanan dan minuman.

Ini kerana bidang perniagaan francais adalah amat luas terutamanya dalam bidang perkhidmatan. Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, setakat ini sebanyak 34 peratus industri francais didominasi oleh perniagaan makanan dan minuman.

Katanya, masalah ini berlaku berikutan kurangnya kesedaran di kalangan pengusaha industri. Malah, katanya, para francaisi juga didapati terlalu taksub dalam bidang perniagaan makanan dan minuman yang didapati lebih berpotensi untuk mengaut keuntungan.

"Pada tahun ini, kami mahu memberi tumpuan kepada perkembangan bidang-bidang perniagaan yang lain bagi menjadikan industri francais lebih berkembang,'' katanya.

Wednesday, 11 April 2012

Resepi Sagon Bakar :


Bahan utama
  • 350 gram kelapa parut
  • 500 gram tepung sagu
  • 150 gram margarin
  • 250 gram gula pasir
  • 1 kuning telur
  • 1/2 sudu teh vanila
  • 1/2 sudu teh garam

Cara Membuat Sagon Bakar :
  1. Kacau margarin sampai berwarna pucat. Masukkan kuning telur, kacau sehingga sebati.
  2. Campur semua bahan kecuali tepung. Pukul gula sehingga larut. Masukkan tepung, campur rata, masukkan ke margarin, telur, aduk rata.
  3. Panaskan oven 160°C. Tuang adonan pada loyang yang di sapu margarin setebal 4 mm.
  4. Masak sampai berwarna kecoklatan.

Usahawan wanita perlu berani ubah minda untuk berjaya




DR. Mahathir Mohamad meluangkan masa membacakan buku cerita dalam bahasa Inggeris kepada sebahagian kanak-kanak sempena Konvensyen Antarabangsa Wanita Dalam Perniagaan Pertama di Melaka, semalam.



MELAKA 26 Okt. - Usahawan wanita terutamanya yang terlibat dalam industri kecil dan sederhana (IKS) perlu berani melakukan perubahan dari segi cara berfikir sekiranya ingin melihat produk yang dihasilkan mendapat pasaran di peringkat global.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, usahawan wanita kini berdepan dengan cabaran globalisasi yang semakin kompleks yang memerlukan golongan itu melakukan perubahan minda.
"Usahawan wanita kini perlu lebih berani dan berfikiran terbuka serta perlu melihat negara maju yang lain sekiranya mereka ingin berjaya dan tidak hanya bertumpu di kampung sendiri sahaja. 

"Paling penting, memperkasakan usahawan wanita supaya berpandangan jauh dan mempunyai cita-cita untuk meneroka dan menemui pasaran baru di peringkat global," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan syarahan bertajuk, Perubahan Minda di Kalangan Usahawan Wanita IKS dalam Menghadapi Era Globalisasi sempena Konvensyen Antarabangsa Wanita Dalam Perniagaan Pertama (1WBC) 2011 di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) di sini, hari ini.
Turut hadir, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Presiden Usahanita Malaysia, Faridah A. Jabbar. 

Dr. Mahathir berkata, selain perubahan minda, usahawan wanita tempatan juga perlu mengaplikasikan kemudahan teknologi seperti Internet yang menjadi medium berkesan dalam mempromosikan produk ke seluruh dunia.

"Pada masa ini, apa yang paling penting dalam menjalankan perniagaan adalah berfikir, berkomunikasi dan bergerak dengan pantas ke mana sahaja dan penggunaan Internet adalah cara paling berkesan," katanya.

Melalui internet, kata Dr.Mahathir, usahawan wanita dapat mengiklankan dan mempromosikan produk mereka jauh lebih murah dan dapat dicapai oleh seluruh penduduk dunia berbanding dengan menggunakan media cetak dan elektronik yang jauh lebih mahal.

Dr. Mahathir berkata, aktiviti perniagaan kini banyak dilakukan secara dalam talian dan digemari pembeli kerana ia menjimatkan masa.

Jesteru, katanya, usahawan perlu merebut peluang itu dengan memperluaskan penggunaan Internet dengan turut menyediakan perkhidmatan pembayaran melalui kad kredit dan khidmat penghantaran yang selamat kepada pembeli dalam tempoh yang singkat.

Selain itu, katanya, penggunaan teknologi moden dalam menghasilkan produk yang diusahakan juga perlu bagi meningkatkan serta mempercepatkan proses pengeluaran yang menjadi aspek penting untuk berjaya dalam bidang perniagaan.

Beliau berkata, bagi menghadapi era globalisasi, usahawan perlu melangkah ke hadapan dengan meningkatkan jumlah pengeluaran produk dan tidak lagi mengeluarkan produk pada skala kecil selain memperbaiki kualiti dan pembungkusan bagi menarik minat pengguna.

"Usahawan perlu meningkatkan kualiti dari segi rasa, bentuk, pembungkusan dan saiznya supaya dapat bersaing dengan ratusan produk lain yang berada di pasaran. 

"Dengan cara ini, produk kampung seperti keropok lekor juga boleh dikembangkan pasarannya ke peringkat antarabangsa," katanya.

Keropok lekor, kerepek ke United Kingdom

KUALA TERENGGANU 24 Nov. - Pelbagai jenis makanan tradisional negara akan menembusi pasaran United Kingdom (UK) terutama di Brighton dan London bulan depan.

Produk seperti ikan bilis, udang kering, keropok lekor, keropok kering, kerepek pisang, kerepek ubi serta beraneka jenis rempah ratus dijangka mula dipasarkan di Brighton pertengahan Disember ini atas inisiatif Glocal Link Sdn. Bhd., sebuah anak syarikat milik Majlis Amanah Rakyat (Mara).

Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Othman Ahmad berkata, bagi tujuan itu, pihaknya akan memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan pihak yang berkenaan di Brighton dalam waktu terdekat ini sebelum membekalkan produk-produk tersebut di pasaran.

Beliau memberitahu, pada setiap minggu, sebanyak tujuh buah kontena yang membawa muatan ikan bilis dan udang kering akan dibekalkan ke Brighton untuk dipasarkan.

Selain itu, jelasnya, empat kontena mengandungi kerepek pisang, kerepek ubi, keropok lekor dan keropok kering di samping rempah ratus juga akan dihantar ke bandar raya itu setiap minggu mulai bulan depan.
"Buat masa ini, kita sudah berbincang dengan kerajaan UK serta pihak-pihak yang berkaitan di Brighton untuk pasaran produk makanan tempatan kita di sana. Selepas Brighton, kita akan perluaskan di kota raya London pula," katanya.

Beliau menyatakan perkara itu ketika ditemui selepas mengetuai program turun padang dan mengadakan pertemuan dengan usahawan-usahawan kecil termasuk ibu tunggal dan ahli Koperasi Ummu Wahidah Terengganu (Kuwat) di sini, hari ini.

Turut hadir Pengarah Kanan Bahagian Pembangunan Keusahawanan di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Abdul Ghafar Musa serta wakil-wakil dari agensi berkaitan termasuk Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM) serta Konsortium Industri Kecil Sederhana Sdn. Bhd.

Othman berkata, ketika ini, pihaknya sudah mengenal pasti sebanyak 320 buah outlet milik peniaga berketurunan Pakistan dan India di sekitar Brighton untuk memasarkan produk berasaskan makanan Malaysia.

Malah, katanya, pihaknya juga turut mengenal pasti lebih 700 outlet lagi di serata kota raya London bagi tujuan yang sama.

Beliau menjelaskan, usaha yang proaktif itu dilakukan berikutan permintaan tinggi terhadap produk seumpama itu di negara berkenaan.

"Kita kena lipat gandakan usaha untuk bawa produk tradisional kita ke UK setelah ada permintaan tinggi di sana," katanya sambil menambah, produk itu mendapat sambutan kerana kelebihan Malaysia yang terkenal dengan label makanan halal.

Othman berkata, pihaknya juga sedang dalam perancangan untuk memasarkan produk seumpama itu ke Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE); Oman; Qatar dan Bahrain.